UUDISED

MIKS SÕIDAVAD RONG JA BUSS TARTU POOLE SAMAL AJAL?

Õhtuti võib Elvas näha kummalist nähtust – kell 18.20 asub vaksalihoone juurest Tartu poole sõitma väle ekspressbuss, kõigest neli minutit hiljem aga asub samas suunas liikuma Elroni rong, mis viib sõitjad samuti kiirelt heade mõtete linna. Küsisime vallavalitsuselt, miks nii ja kas nad pole soovinud bussi ja rongi ajalist vahet natuke suuremaks ajada. Sest kuigi Elron omavalitsustele ei allu, siis bussiliiklust korraldav Tartumaa Ühistranspordikeskus on omavalitsuste ühendjuhtimisel.

“Tartumaa Ühistranspordikeskus on Tartumaa maakonnaliinide ajad paika pannud suuresti vastavalt nõudlusele, kuid need sõltuvad ka 2014. aastal sõlmitud avaliku teenindamise lepingust,” selgitas vallavanem Priit Värv. “Elroni sõidugraafikuid kavandab Elron ning omavalitsus sinna sekkuda paraku ei saa. Oleme varasemalt rongiliikluse tihendamise teemadel suhelnud, kuid kahjuks pole see tulemust andnud.”

Selgitusest saab teada, et ekspressbussiga on häda see, et ta sõidab kõigepealt Tartust Elvasse ja siis peab suhteliselt kiiresti Tartusse tagasi jõudma. Sellega on tema ajaline nihutamisvõimalus piiratud. “Tartumaa Ühistranspordikeskuse juhataja infole tuginedes teenindab kõnealusel juhul buss esmalt suure täituvusega Tartu-Elva suunda ning suundub seejärel kell 18:20 tagasi Elvast Tartusse, kuna seda bussi on vaja järgmise väljumise teenindamiseks, mis väljub Tartu bussijaamast,” vastas vallavanem Värv.

Küll aga lubab vald, et olukord saab lahenduse 1. juulil 2023, mil rakendub uus avaliku teenindamise leping ning milles on sõiduplaanid, veeremi mahutavus ja busside kogus tellitud vastavalt tänasele olukorrale ja vajadusele Tartumaal. “Nagu läbiviidud riigihanke dokumentidest ja aprillis 2022 sõlmitud uuest avaliku teenindamise lepingust on näha, siis kõnealust väljumist kell 18:20 Elvast Tartusse uuel hankeperioodil kavandatud ei ole, kuna sõiduvõimalus reisirongiga on olemas,” lisas Värv, vahendades vestluse sisu Tartumaa Ühistranspordikeskusega.

“Küll aga peab mainima, et Elva reisijad nõuavad väga häälekalt busside väljumisi ka nendel kellaegadel, kus sõidavad rongid,” jätkas Priit Värv. “Põhjuseks on asjaolu, et buss on tasuta, kuid rong mitte. Samuti ei ole võimalik Tartu linna siseselt pääseda tasuta ühistranspordiga Tartu raudteejaama ega raudteejaamast südalinna, mis on reisijatele suur takistus. Tartu linnaliini üksikpilet maksab rohkem kui Tartu-Elva rongisõit. Linnaliini ja rongipilet kokku maksavad 2.95€. See on sedavõrd lühikese sõidu (Tartu-Elva) puhul kõrge hind, mistõttu inimesed paratamatult valivad tasuta bussi, mis väljub Tartu kesklinnast.”

Värv osutas veel, et selleks, et suurendada Elva-Tartu rongireisijate arvu ei piisa maakonnabusside hajutamisest, kuna inimesed hakkavad lihtsalt kogunema eelnevale või järgnevale bussile. Lahendamist vajab olukord, kus üks transpordiliik on tasuta ja teine tasuline ning liikumine Tartu linna siseselt Tartu linnaliinidel kulukas. “Kindlasti on rongi- ja bussikasutajad ka pisut erinevad ning teevad oma valiku vastavalt sellele, kuhu vajalik minna on ning peatuste järgi, kus sõiduk peatub (nt nimetatud rong läheb edasi ka Tallinnasse),” selgitas Värv. Kõnealust väljumist (kell 18:20 Elva-Tartu) on oktoobrist jaanuarini (4 kuud) Tartumaa Ühistranspordikeskuse andmetel kasutanud 668 reisijat.

Näita rohkem

Seotud artiklid

KOMMENTAARIUM

Back to top button